سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شایسته است که دانش انسان بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
3  BLUETOOTH - علمی، پژوهشی و الکترونیک  4


»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
مجموع بازدیدها: 9579
 

»» درباره خودم
 

»» پیوندهای روزانه
 

»»فهرست موضوعی یادداشت ها
 

»» لوگوی خودم

 

»» اشتراک در وبلاک
 
 


»» جستجو
جستجو:
 


BLUETOOTH (پنج شنبه 86/2/6 :: ساعت 9:36 صبح)
 

BLUETOOTH

  درحال حاضر بسیاری از وسایل الکترونیکی قادر خواهند بود تا با یکدیگر بدون کابل ارتباط برقرار نمایند. این فناوری به نام دندان آبی (Bluetooth) معروف شده است. ایدة اصلی فناوری "دندان آبی" را شرکت Ericsson مطرح کرده است، اما در توسعة آن در حال حاضر علاوه بر شرکت اریکسون گروهی از شرکتها شاملMicrosoft ,Nokia  و IBM  مشارکت دارند. هدف این گروه تکمیل یک سیستم یکپارچه به منظور برقراری ارتباط بدون سیم بین محصولات است.

     فناوری "دندان آبی" وسایل الکترونیکی را قادر می سازد تا بدون کابل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مثلا" با به کارگیری قطعة  Bluetooth Module که شامل  یک فرستنده و گیرندة رادیویی است، می توان کابل بین موشوارة کامپیوتر و سیستم کامپیوتر را کنار گذاشت و این امکان را داد تا ارتباط آنها با امواج رادیویی برقرار شود. در هر حال برای اینکه این قطعه بتواند کار کند باید نرم افزاری نیز به آن اضافه شود. در اصل"دندان آبی" می تواند جایگزین تمام کابلهایی شود که در حال حاضر مورد استفادة کامپیوترها، صفحه کلیدها ، چاپگرها، تلفنهای همراه، گوشی ها، ضبط کننده های ویدئو،خنک کننده ها ، سیســتمهای هشــدار دهـنده، دوربینهای عکاسی، اهرمهای بازی، و اسباب بازیها می باشند.

غولهای فناوری پیشقدم شده اند

ایدة اصلی " دندان آبی" را شرکت Ericsson  مطرح کرد. اما توسعة آن را گروهی از شرکتها از جمله غولهایی چون , Nokia Toshiba, Intel و  IBM  هدایت می کنند. در طی سال 1999 شرکتهای  Microsoft  ، Lucent , 3Com  و Motorola به گروه فوق پیوستند. برای مثال شرکت Microsoft فناوری برقراری ارتباط بدون کابل دندان آبی را در سیستم عامل  آینده خود پشتیبانی نموده و همچنین به تقویت هر چه بیشتر این طرح تکاملی کمک خواهد کرد.

قطعة " دندان آبی" به تنهایی هزینه ای بیشتر از 5 دلار آمریکا نخواهد داشت، که از منظر مالی نشان می دهد که این فناوری در حیطه وسیعی از محصولات متعدد به کار میرود. محاسباتی چند نشان می دهند که سه بیلیون وسایل الکترونیکی متفاوت در سال 2005 ساخته شده که می توانند از فناوری " دندان آبی"  بهره جویند. در حال حاضر تقریبا" 1300 شرکت استاندارد  "دندان آبی " را پذیرفته اند. این شرکتها عملا" در تمامی زمینه های فناوری از جمله در صنعت خودروسازی که بسیار علاقمند به جایگزینی برخی از کابلهای اتومبیلهایمان با "دندان آبی" می باشد، می توان یافت.

مشارکت با ERICSSON   درطرح  دندان آبی

چون Ericsson بنیانگذار پروژة دندان آبی بوده است شرکت سمکو  Semko)) سوئد هم به همکاری جدیـدی با شرکت Ericsson Mobile Communications AB دست زده است تا از این طریق آزمونهای کیفی محصولات  دندان آبی را انجام دهد.

از انجایی که این سیستم به یک استاندارد جهانی تبدیل شده، لازم است تا در دستگاههایی که نام  دندان آبی را یدک می کشند تعدادی آزمون کیفی را در یک آزمایشگاه مشخص بگذرانند.

شرکت سمکو به عنوان یک آزمایشگاه آزمون برای این محصولات تائیدیه لازم را کسب کرده و به صورت یک مرکز امکانات آزمونهای کیفی دندان آبی در آمده است.

چرا  دندان آبی  ؟

نام دندان آبی یا ”Bluetooth” از لقب پادشاه دانمارکی قوم وایکینگ بنامHarald Gromsson  گرفته شده است که در قرن دهم میلادی موفق گردید سلطان نشینهای مختلف وایکینگ ها را که در آن زمان در سرزمین های دانمارک و نروژ می زیستند متحد و یکپارچه کند. او سمبل ایدة اصلی پروژة دندان آبی شده است که همانا ایجاد نظام یکپارچه ای است که به تمام وسایل اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.


¤ نویسنده:مهدی رجبی برفه

 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  BLUETOOTH
روش های نظارت بر آلاینده های گازی
خوشامد گوئی